Einde van Laos, begin van Cambodja
3 juni 2008 - Phnum Pénh, Cambodja
Na 3 weken Laos heb ik dit hoofdstuk afgesloten en zijn we begonnen aan een nieuw iets korter avontuur in Cambodja.
Na the loop zijn we naar het zuiden van Laos gegaan om precies te zijn Pakse. Hier hebben we weer een scooter gehuurd en naar het oosten gereden. Dit keer maar 2 dagen. We waren nu niet op grottenjacht maar watervallenjacht. Eigenlijk hadden we nog veel meer willen zien, maar helaas had Arjan zijn sleutel verloren van zijn scooter. Binnen 20 min hadden een paar locals de scooter weer aan de praat gekregen (zonder sleutel), maar we moesten wel terug.
Met de nieuwe scooter hebben we hele indrukwekkende watervallen gezien, incl de grootste van zuid oost Azie (ca. 120 meter hoog). Een andere was iets kleiner maar bij deze kon je bovenaan op het randje staan zowat en bijna naar beneden kijken. Al met al weer genoten van dit natuurlijk geweld.
De laatste 2 dagen in Laos zijn we naar 'de 4000 eilanden' geweest in het uiterste zuiden van Laos. Hier versplintert de Mekong en zijn er heel veel (ik denk eerlijk gezegd geen 4000) kleine eilanden ontstaan. Hier hebben we eigenlijk alleen maar gegeten, gekaart, gelezen en gepit in de hangmat. Nadeel was wel dat er alleen elektriciteit was tussen 18 uur en 22 uur en dus ook geen oplaad- of verkoelingsmogelijkheden.
Gisteren hebben we Laos achter ons gelaten en zijn we 8 uur in de bus gestapt naar de hoofdstad van Cambodja, Phnom Penh. Deze busreis was zeker niet zonder kleerscheuren. We moesten eerst een klein bootje pakken (veel te zwaar beladen), een uur wachten hier en bij de grens nog langer gewacht op mensen die hun visa moesten regelen. Het mooiste (achteraf dan) was nog wel dat de bus opeens abrupt stopte en iedereen constateerde dater een varken was aangereden. Ach ja zien we wel vaker hier, maar die gekken pakten dat beest op en gooiden hem gewoon voor in de bus neer en laat ik nou net op de voorste plek zitten. Ik had het echt niet meer, maar achteraf toch wel fantastisch dat dat hier gewoon kan.
Met flinke koppijn kwamen we rond half 11 's avonds aan in Phnom Penh en hebben we ons wat meer luxe verschaft. Zo op het eerste oog is Phnom Penh helemaal geen verkeerde stad, zeker als je het vergelijktmet Bangkok. Wat trouwens ook opvalt is dat alles in dollars staat aangegeven hier (ipv van riel, de werekelijke munteenheid hier) en dat je ook alleen dollars kunt pinnen hier. Dit heeft te maken met het feit dat er 30 jaar geleden onder het Pol Pot regime (voor de kenners) helemaal geen munteenheid was in Cambodja.
We blijven denk ik 3 dagen hier en gaan dan verder naar de wereldberoemde tempels van Angkor. Ik hoop trouwens dat we daar Nederland - Italie kunnen kijken om 2 uur 's nachts :S.

- coby: Zo, dat ziet er goed uit!…
- Mark: Stijn, is dit de tempel waar…
- Kelly: Heerlijke foto's schatje!!!!
- boeddha beelden: Wow, boeddhisme is toch de…
- hoÚOi{: vyhu.iho
Alle reacties »